Chatt - manual

Beskrivning

Chatt för säljare och besökare utvecklad av Bildelsbasen AB. Säljaren laddar ned applikationen som fungerar till PC. Besökare för konversationen via sin webbläsare. Applikationens funktioner hjälper säljaren färdigställa ordern direkt då chatten och Dagmar är ihopkopplade. Applikationen kan förutom på Bildelsbasen.se även läggas in som modul på egna hemsidan.

Ladda hem

Chattprogrammet finns för hämtning i Dagmar under Inställningar > FBT - Message Service. Klicka på knappen "Hämta FBT - Message Service" för att starta nedladdningen.

Ladda upp presentationsbild

Varje säljare har möjlighet till att visa en presentationsbild på sig själva i chattet ut mot besökarna. Denna bild laddar ni upp själv genom att klicka på knappen "Browse" för sökvägen till bilden under rubriken Ladda upp din presentationsbild (JPG).
Klicka sedan på knappen Skicka fil för att skicka upp bilden. Observera att bilden måste vara i filformatet .JPG.

Användningsområden

-> Bildelsbasen.se förstasida - Er "chattgubbe" visas vid ert företagsnamn vid status Online, Away, Busy per anställd med aktiverat chatt. Vid mouse-over visas den anställdes namn.

-> Delinformation - Er "chattgubbe" visas med den anställds namn vid status Online, Away, Busy per anställd med aktiverat chatt.

-> Eget lager - Er "chattgubbe" visas med den anställds namn vid status Online, Away, Busy per anställd med aktiverat chatt.

-> Order - Era kunder kan se er "chattgubbe" i sina Z-nummer på Bildelsbasen.se. Den anställde som hanterat ordern är den vars "chattgubbe" visas. Fler säljare från ert företag visas också under huvudansvarige säljare.

-> Branschregistret - FBT.se företagsinformation visar er "chattgubbe" visas med den anställds namn vid status Online, Away, Busy per anställd med aktiverat chatt.

-> Er hemsida - Separat modul som kan implementeras med hjälp av HTML-kod som finns att hämta under "Kopiera kodexempel för egna hemsidan". Er "chattgubbe" visas här även med Offline-status.

-> Dagmar - Er "chattgubbe" visas i Dagmar, så att era kollegor från andra bildemonteringar kan kontakta er när ni är online.

-> Yallotrade skadekalkyl - Ett meddelande skickas till ert chatt, när en Yallotrade skadekalkyl ankommit till er.

Förklaring av ord

Chattgubbe: Symbol/ikon för chatt som besökaren klickar på för att starta en konversation. Chattgubben finns i olika färger beroende på status.

Online: Statusen "Tillgänglig" sker då säljare som manuellt loggat in i chattet för att finnas tillgänglig för konversation.

Away: Statusen "Inte vid datorn" sker manuellt vid val, alternativt automatiskt efter 2 minuter då ingen aktivitet har skett vid datorn i form av utebliven aktivitet av tangentbord/mus. Online-status sker automatiskt vid aktivitet.

Busy: Statusen "Upptagen" sker endast manuellt vid val.

Offline: Statusen "Nedkopplad" sker manuellt vid val eller stängande av program, alternativt automatiskt efter 20 minuter då ingen aktivitet har skett vid datorn i form av utebliven aktivitet av tangentbord/mus. Online-status sker automatiskt vid aktivitet om utloggningen skett vid inaktivitet.

Kom igång/Första gången

1. Öppna programmet
2. Klicka på Arkiv > Inställningar
3. Fyll i din e-post och lösenord för Dagmar/FBT. (Kontoinformation som e-post och lösenord finns i SökDirekt)
4. Klicka på knappen Spara. Programmet avslutas..
5. Öppna programmet igen och invänta er första konversation! Testa gärna programmets funktioner genom att chatta med er själva.

Starta programmet automatiskt

Glömmer du bort att starta chatten på morgonen? Lägg då till chattet för automatisk uppstart vid start av datorn!

Steg för steg
1. Öppna Windows-menyn (Länk till bild 1)
2. Klicka på All Programs (Länk till bild 1)
3. Leta efter mappen "Startup", högerklicka och välj "Explore". (Se bild 2)
4. Utforskaren öppnas. Skapa genväg genom att högerklicka i rutan och välj "New" och "Shortcut". (Länk till bild 3)
5. Leta rätt på vart ni lade chattet när ni laddade ner det och klicka "Next". (Länk till bild 4)
6. Klart!

Uppdateringar av programmet

När ni startat programmet informeras ni om det finns en uppdatering att hämta.
Hämta hem uppdateringen och lägg den på samma ställe som tidigare program och välj att ersätta tidigare program.
Om ni inte lägger programmet på samma ställe (eller raderar tidigare version) så kommer inte er automatiska uppstart att fungera..

Specialfunktioner i chattet

Kundens registreringsnummer
Besökarens namn och registreringsnummer visas vid ny konversation. Klicka på registreringsnumret för att kopiera informationen.

Lagernummer
Om besökaren startat konversationen via delinformationen ser du det aktuella lagernumret. Klicka på lagernumret för att kopiera information, alternativt på bilden för att visa aktuell bildelsinformation på Bildelsbasen.se.

Rekommendera bildel
Du fyller i ett lagernummer, en länk till bildelsinformationen på Bildelsbasen.se skickas till besökaren. Konversationen uppdateras med senast angivna bildel. Eventuellt vid beställning av flera bildelar ska dessa läggas till i Dagmar.

Begär och importera leveransuppgifter
Besökaren har bestämt sig för att beställa. Begär leveransuppgifter som sedan importeras in i Dagmar (CTRL + Insert) för fraktvalet och avslutande av order. Uppgifterna finns tillgängliga under hela dagen fram till på natten till nästa dag (kl. 03:00). Därefter tas informationen bort om ni inte skapat en order.

Chattet & Dagmar

I huvudmenyn som inloggad i Dagmar finns FBT - Message Service. Här listas samtliga bildemonteringar vars användare har installerat chattet. Ni kan skriva meddelande till de användare som har statusen online (grön gubbe) och away (gul gubbe). Ni presenteras som en webbesökare med ert namn och företag. Ingen användare kan starta ett chatt med er, såvida ni inte är online/away i det installerade chattprogrammet.

Övriga funktioner

-> Konversationens logg läggs in i ordern (Z-nummer) som skapas.

-> Presentationsbild på säljare visas i konversationen.

-> Ljud vid meddelande när inte chattprogrammet är det aktiva fönstret.

-> Sekundäranvändare - Säljare som finns registrerade exempelvis två företag kan ha en chattgubbe som visas hos båda företagen överallt utan på förstasidan där säljaren enbart får förekomma på ett företag (det primära).

Kortkommandon

SHIFT+ENTER för radbrytning och ENTER för att skicka iväg meddelandet.

Menyerna i programmet

  • Arkiv > Inställningar
    Visa eller fyll i dina befintliga inloggningsuppgifter (e-postadress samt lösenord) för Dagmar/FBT. Vid förändring måste programmet startas om.
  • Arkiv > Avsluta
    Ger dig status "Offline", stänger ner alla öppna konversationer och avslutar programmet.
  • Tillgänglig/Inte vid datorn/Upptagen/Nedkopplad
    Variabelt ord beroende på vald status. Ändra status genom att klicka på statusnamnet.
    Tillgänglighet
  • Hjälp > Manual
    Ni länkas över till denna manual.
  • Hjälp > Om
    Kort presentation om programmet.
  • Rapportera in fel

    Vänligen skicka ett e-postmeddelande till info@bildelsbasen.se om det verkar vara några fel vid användandet av chattet. Beskriv hur problemet uppkommit och bifoga gärna skärmdumpar.